Reflektoiva tuotos

Motorola kevät 2026

Reflektoiva teksti

Author

Melisa Avci

Category

Asiakasverkoston rakentaminen | Building a Business Network

Visibility

Public

Competences

Self-awareness and self-efficcacy / Working with others / Learning through experience

Comments

0

Motorola

Mikä meni hyvin? 

Kevään aikana on ehtinyt tapahtumaan paljon. Tuntuu, että juuri sen takia tämä aika on mennyt ihan hujauksessa. Ja nyt yhtäkkiä koko lukuvuosi on ohi.

Olen ottanut tiimissä rooleja ja vienyt sitä kautta tiimiämme eteenpäin. Hallituksessa olemme päässeet kehittämään tiimimme kulttuuria ja suuntaviivoja ja HR-tiimissä olen päässyt rakentamaan toimintatapoja ja tukemaan tiimimme hyvinvointia. Hyvin erilaisia rooleja mutta on ollut siistiä päästää testaamaan molempia. 

Eat&Greetin myyntipäivät meni todella hyvin ja olen ylpeä tiimistämme. Tuntuu, että innostuimme ekaa kertaa kunnolla projektistamme vasta silloin. Koko myyntipäivien ajan meillä oli huikea energia ja yhteishenki, ja ne jäivät itselleni varmasti yhtenä akatemia-ajan parhaista kokemuksista.  

Aamuviiden herätykset ja croisanttien täyttäminen alkaa tulla korvista ulos mutta ne ei tunnu ihan niin pahoilta Siirin ja Emman ansiosta <3 On ihanaa, että meiän tiimi on toiminu niin hyvin ja meillä on ollu posienergia, vaikka ei tää aina oo hirveen mukavaa tai helppoo.. 

Tuntuu vähän haastavalta reflektoida kevättä, kun tuntuu, että vielä prosessoi kaikkea tapahtunutta ja vaikea nähdä koko kokonaisuutta.

Mitä kehitettävää? 

Vaikka koen, että olen astunut epämukavuusalueelle, osa minusta ajattelee, että en tarpeeksi. Olen ottanut rooleja mutta ne on olleet enemmänkin “taustarooleja”. Tuntuu, että pidättelen edelleen jotain ja olen yrittänyt pohtia mistä se johtuu. Esillä oleminen tiimissämme tuntuu välillä epämukavalta ja uskon, että se kertoo luottamuksen puutteesta. Koen, että olen rohkea ja uskallan hyppää tuntemattomaan mutta olen kokenut sen tiimissämme ajoittain haastavaksi. 

Olen reflektoinut paljon omaa rooliani tiimissä ja sitä, miten tuon omaa tekemistäni esille. Koen, että olen osallistunut aktiivisesti tiimimme toiminnan edistämiseen, mutta usein melko näkymättömästi taustalla. Sain palautepajassa palautetta siitä, etten juuri ota kunniaa tekemisistäni tai edes tuo esiin asioita, joita teen tiimin hyväksi. Tunnistan tämän piirteen itsessäni vahvasti. 

Suhtaudun siihen ristiriitaisesti. Arvostan sitä, että tekeminen puhuu puolestaan enkä koe tarpeelliseksi korostaa itseäni liikaa. Toisaalta olen ymmärtänyt, että näin suuressa tiimissä ja yhteisössä oma työ jää helposti näkymättömäksi, jos siitä ei itse kerro. Silloin muut eivät välttämättä tiedosta kaikkea sitä, mitä tekee tiimin eteen.  

Olen oivaltanut, että oman työn näkyväksi tekeminen ei ole pelkästään itsensä esille tuomista, vaan myös osa vastuunkantoa tiimissä. On tärkeää, että osaisi sanoittaa omaa panostaan ja tehdä tekemistä näkyväksi. Samalla olen huomannut, ettei ole reilua odottaa tunnustusta asioista, joista muut eivät edes tiedä. Jostain syystä oletan helposti, että muut tiimiläiset tietävät mitä teen. Vakuutan usein itselleni, etten tarvitse tunnustusta tai “kunniaa” mutta olen huomannut, että kyllä sillä on merkitystä. 

Mitä opin? 

Hallitusosaamisen kurssin oli todella mielenkiintoinen ja opetti paljon hallitustyöstä. Se oli myös tosi hyvä hallitustyön rinnalla. Tajusin myös hallitusosaamisen kurssin aikana, että meidän hallitustyöskentely eroaa paljon “oikean” yrityksen hallituksesta. Niissä on monia samoja elementtejä mutta myös paljon eroavaisuuksia. Kurssi oli myös mukavaa vaihtelua akatemiasta. Oli ihanaa pitkästä aikaa vain istua ja kuunnella, kun joku opettaa. 

Eat&Greet on opettanut paljon, mutta uskon, että tärkeimmät opit ymmärrän ja oivallan vasta myöhemmin. Usein vasta jälkikäteen huomaa, miten paljon jokin projekti on vaikuttanut omaan ajatteluun ja toimintatapoihin. Tiimin merkitys on ollut avainasemassa. Myös roolien jakaminen on korostunut. Meillä roolit eivät ole olleet kovin selkeitä, ja se on näkynyt toiminnassa välillä epäselvyytenä ja sekoiluna puolin ja toisin. Ehkä emme ole keskittyneet rooleihin niin vahvasti, koska olemme tiedostaneet kaikki koko ajan, että tämä on lyhytaikainen projekti. 

On hyvä priorisoida asioita. Ei kannata tehdä 10 asiaa samaan aikaan, vaikka kaikki asiat tuntuvat mielekkäiltä. Oli hyvä päätös jättäytyä Urhopesulta pois, koska se olisi heikentänyt omia mahdollisuuksia panostaa muihin vastuisiin ja projekteihin. 

Mitä vien käytäntöön? 

  • Oman työn näkyväksi tekeminen on osa hyvää tiimityötä, ei itsensä korostamista 
  • Haluan harjoitella kertomaan avoimemmin omasta tekemisestäni ja vastuistani  
  • Positiivinen energia ja hyvä yhteishenki ovat kaiken a ja o
  • Usean asian yhtäaikainen tekeminen johtaa helposti vain “ihan ok” -tasoon suoriutumisessa 

Coments

Your email address will not be published. Required fields are marked *